نوشته شده توسط : saeedi

 آسپیرین به عنوان یک داروی کم‌خطر و بسیار رایج دربیماری‌های مختلف قلبی، مغزی و عروق محیطی مورد استفاده قرار مي‌گیرد .این دارو در دوزهای متفاوت بررسی شده است که بر اساس آخرین راهکارها در اکثر بیماران دوزهای 75 تا 325 میلی گرم برحسب بیماری با تجویز پزشک معالج شروع می‌شود. آسپيرین به صورت برگشت‌ناپذیری پلاکت‌های خون را در طول عمر پلاکت (یعنی 10-7 روز) مهار و با رقیق کردن خون از تشکیل لخته جلوگیری مي‌كند و استعداد خونریزی را افزایش مي‌دهد که شایع‌ترین عارضه دارو، خونریزی و تشدید زخم‌های گوارشی است.

* در پیشگیری ثانوی، بیمارانی که سابقه سکته قلبی، سکته‌های ایسکمیک مغزی، جراحی بای‌پس‌کرونری، آنژیوپلاستی کرونری، بیماری عروق محیطی، جراحی عروق یا آنژین قلبی دارند، بايد آسپيرین در دوزهای 75، 325 میلی‌گرم تامدت نامشخص یا پایان عمر مصرف کنند که حدود 25درصد، ریسک حوادث نامطلوب مکرر را کاهش مي‌دهد. در بعضی از بیماران مثل آنژیوپلاستی کرونر برای یک مدت توام با داروهای ضد پلاکت، داروهاي دیگری مثل پلاویکس یا پراسوگرل استفاده مي‌شود. در بعضی بیماران با تعویض دریچه فلزی قلب توام با داروی ضدانعقاد، وارفارین مصرف مي‌شود که درتمام موارد، مصرف آسپيرین بر حسب بیماری، طول مدت مصرف، دوز مصرفی و داروی مورد نیاز همراه، فقط با صلاحدید پزشک معالج بیمار است.

باتوجه به شیوع بیماری‌های عروق کرونر و سکته‌های قلبی و مغزی لزوم یک استراتژی پیشگیرانه دارویی موردتوجه دست‌اندرکاران بهداشت ودرمان قرارگرفته و مطالعات متعدد و گاهی نتایج ضد و نقیضی دراین رابطه انجام شده است تا با تجویز داروهای کم‌خطر قبل از بروز بیماری به عنوان پیشگیری اولیه ریسک این بیماری‌های کشنده را به حداقل ممکن برسانند. شاید بتوان گفت تنها دارویی که به عنوان پیشگیری اولیه در گروه‌های خاص ازبیماران مورد استفاده قرار گرفته و تجویز آن اثبات شده است، داروی آسپرین با حداقل دوز 75 میلی گرم و به صورت یک روز در میان است که در بعضی مطالعات بین 50-25 درصد ریسک حوادث قلبی را مي‌تواند کاهش دهد.

براساس آخرین راهکارهای انجمن‌های علمی و بین‌المللی قلب، مصرف آسپيرین دربیماران مرد با وجود ریسک فاکتورهای متعدد قلبی در سنین 79-45 و در زنان با وجود ریسک فاکتور‌های قلبی در 79-55 سال درصورت کنترل فشارخون مي‌تواند ریسک سکته قلبی را در مردان و ریسک سکته مغزی در زنان را کاهش ‌دهد. بنابراين در این گروه‌های سنی مصرف دوز کم آسپيرین توصیه مي‌شود. بیشترین کاربرد پیشگیرانه اولیه آسپیرین در بیماران با ریسک بالای حوادث قلبی و مغزی است و مصرف داروی جایگزین پلاویکس یا کلوپیدوگرل به عنوان پیشگیری اولیه توصیه نمی‌شود مگر مواردی که پزشک معالج شما تجویز كند.




:: موضوعات مرتبط: بهداشت و سلامتی , ,
:: برچسب‌ها: نقش آسپیرین در پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی ,
:: بازدید از این مطلب : 123
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 21 بهمن 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: